Boxerhybrid och unika batterier
i ny konceptbil från Subaru.
• Boxerhybrid med 260 hästkrafter
• Miller-princip, minskar bränsleförbrukningen
• Unika batterier laddar 95% på 5 minuter
På Tokyo Motor Show kommer Subaru att visa en av sina största nyheter någonsin inom hybridteknik. Konceptbilen B5-TPH är utrustad med en helt ny typ av hybridmotor och helt unika batterier med extrem kapacitet.
Allt i en miljövänlig crossover med båda prestanda och framkomlighet.
Subaru B5-TPH är en tredörrars crossover. Dess motor utvecklar hela 260 hästkrafter och drivlinan är, precis som övriga Subaru-modeller, symmetrisk 4-hjulsdrift. B5-TPH är byggd på sportbilsteknik samtidigt som bränsleförbrukning och miljöpåverkan hålls på ett minimum.
Framkomligheten är hög med 20 cm markfrigång och 19 tums hjul.
Boxerhybrid med Miller-princip för minskad bränsleförbrukning
Drivningen i B5-TPH sker med en helt ny hybridmotor: TPH – ”Turbo Parallell Hybrid”. Förbränningsdelen är som i alla Subaru en Boxermotor. I detta fall en Boxer 4:a på 2.0-liter med turbo.
Den nya motorn är konstruerad enligt ”Miller-principen”. Vilket betyder att insugsventilen är öppen en stund efter det att kolven varit nere i botten och vänt med mottryck av turbon. Den egentliga kompressionstakten börjar efter kanske 20-30% av ”vägen upp”, så kompressionsfasen är bara 70-80% av kolvens rörelse, men full kompression uppnås ändå.
Energivinsten kommer av att kolven respektive turbon används för att komprimera luften vid de varvtal där den gör det bäst; Turbon vid låga och kolven vid höga. Det leder till en energibesparing på 10-15 %.
Bakom motorn sitter en mycket kompakt el-motor på 10kW och 150 Nm. Den används dels vid ren el-drift, men också för att ge extra kraft vid acceleration från stillastående.
Den nya motorn är planerad att gå i produktion under 2007.
Unika batterier
Den kanske största nyheten är de helt unika batterier som Fuji Heavy Industries och elektronikjätten NEC utvecklat i ett gemensamt bolag. Batterierna är av mangan litium-jon typ och kan ta 95 % laddning på 5 minuter.
Den nya batteritypen har en kraftigt förhöjd energitäthet, vilket betyder att de kan lagra mycket energi på en liten volym. Dessutom är den mycket snabb på att ackumulera och leverera energin. Tekniken bygger på att den negativa elektroden är gjord av ett nytt material där litium-jon är inneslutet i en kolblandning, medan elektrolyten är gjord av litium. Tekniken kallas ”pre-doping” och ökar differensen i batteriet, och därigenom möjligheten att få ut mer energi.
Den nya batteriitypen ska kunna lagra dubbelt så mycket energi som de batterier som finns på marknaden idag.
Man räknar även med att dessa batterier ska kunna bli ett alternativ till konventionella blybatterier i många andra applikationer.
FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Fredrik Tottie, PR chef, International Motors (Nordic) AB
E-mail:
[email protected]
www.subaru.se
Tel: 042-490 49 27 Mobil: 0708-99 49 27